تبلیغات
بینات - عدالت اقتصادی از منظر قرآن







.:  کافه پیام
.:  رایانه کمک
.:  من هنوز منتظرم
.:  سرمشق زندگی
.:  دفتر خدمات قضایی
.:  رهرو شهیدان
.:  گروه تواشیح باقرالعلوم
.:  سامانه ثنا
.:  عطر قرآن
.:  عطش عشق
.:  محفل منتظران ظهور موعود
.:  تفاسیر صوتی دکتر محمد علی انصاری
.:  جشنواره وبلاگ نویسی
.:  غرب در نگاه شرق
.:  قران و اهل البیت علیه السلام
.:  مرکز توسعه وبلاگ نویسی دینی خراسان جنوبی
.:  جهان شناسی
.:  کوکتل مولوتف
.:  روضه آنلاین
.:  وبلاگ امام نقی
.:  یا ضامن آهو "جانم فدای امام نقی(ع)"
.:  حزب فقط حزب علی.رهبر فقط سیدعلی
.:  مـاییم و خدای خـودمـان
.:  نور مبین
.:  جانم فدای امام نقی
.:  مطالبی از سراسر اینترنت
.:  امام نقی
.:  امام نقی (ع)
.:  طلایه داران فجر
.:  رباعیــات و غزلیـات دل آوای
.:  محیط مذهبی
.:  بوی سیب
.:  یاد یاران
.:  ستوده
.:  سایت سخن زنده
.:  پایگاه بسیج شهیدان شجاعی
.:  پایگاه شهیدان شجاعی (استان البرز)
.:  فضای م.پ
.:  موسسه قرآنی نفیس ماندگار
.:  وبلاگ مذهبی
.:  صاحب الامر مهدی(عج)
.:  بهترین وبلاگ مذهبی
.:  یا غریب
.:  آفتاب مهربانی
.:  مسجدوحسینیه فاطمه الزهرا (س)
.:  پرشین وب اسکریپت
.:  علقمه
.:  ولایت
.:  وب سایت ظهور
.:  شیعه والپیپرز
.:  مقیمی گرافیک
.:  آسمان گراف
.:  شیعه فوتو
.:  ثامن گرافیک
.:  باروت
.:  حرم فوتو
.:  بی معرفت
.:  محض رضا
.:  راه های رسیدن
.:  تراب
.:  اللهم عجل لولیک الفرج
.:  فاطر
.:  عاشورانامه
.:  دانلود،آپلود،ترفند،آموزش،تفریح و . . .
.:  اس ام اس
.:  خدا همین نزدیکی هاست
.:  دفاع مقدس
.:  خشاب
.:  مقر ابوالفضل
.:  گالری قالب راسخ بلاگ
.:  شیعه پدیا
.:  دوستداران حضرت مهدی (عج)
.:  خدایا دوستت دارم
.:  کانون فرهنگی منتظران فرج
.:  منجی موعود
.:  پرتال قرآن فارسی
.:  مقدس ترین كتاب دنیا
.:  ذاکر کربلا
.:  وب سایت آبادانی
.:  منتظر فرج
.:  دانلودها
.:  تذکرة الاولیا
.:  صــــابــــریــــن
.:  توحیــــــــــــــــد
.:  ***انتظار***
.:  اسلام ناب
.:  خدا معبود من
.:  محض خدا
.:  مائده الهی
.:  معارف قرآنی
.:  ابوالفضلی
.:  نسیم
.:  گلچین90
.:  راه اینجاست ...
.:  چهارسوی علم
.:  اطلاعات وفناوری
.:  درخشندگان نایاب
.:  شگفتی های قرآن
.:  باد شن ، ستاره ها



آمار آمار بازدید
  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
آمار وضعیت وبلاگ :
  • تعداد کل مطالب :
  • مدیر بلاگ : پویا
آمار به روزرسانی :


leader site   sadid   بینات   قرآنی   quran pictures   prophet muhammad   بینات  




اگر در اجرای فایل های pdf مشکل دارید نرم افزار زیر را دریافت کنید :

pdfدانلود نرم افزار اجرای فایل های pdf

برای افزایش سرعت دانلود از برنامه زیر استفاده کنید :
idmدانلود نرم افزار IDM

firefox مرورگر محبوب خود را دانلود نمایید :

کرومSafariاپراNetscapeتراولرTheWorldIEفایرفاکس

تدبر در آیات نور |مطلب تصادفی سوره ای از قرآن سفرمجازی به اماکن مذهبی شریفه ای از نور پخش مستقیم اماکن مذهبی دانشنامه مهدویت حدیث روز
ویژه ها
بینات» چرا دنیا را دوست داریم؟

ذکر؛ ما ذکر دنیا را زیاد تکرار می کنیم. مثلا می گوییم پول، پول، پول می خواهم یا ... و با آب و تاب آن را وصف و تصور می کنیم. بنابراین دنیا برای ما ملموس است.
چگونه می توان همانند دنیا و یا حتی بهتر از آن به آخرت و دنیای پس از مرگ دلبسته شد؟...
امام حسین» امّت چه زمانی به سوی امام برمی‌گردد؟

آیا می‌دانید سوره یوسف شرح حال امام زمان (ع) است؟
یوسف چه اشكالی داشت‌ كه برادران یوسف زیر بار او نمی‌رفتند؟! تعصب آنها به قدرت خودشان، مال خودشان، ثروتشان و كارشان بود. آیا امّت با اهل بیت، رفتاری غیر از رفتار برادران یوسف با یوسف كردند؟ ...
قبلی 1 2 بعدی
عدالت اقتصادی از منظر قرآن
حوزه اقتصادی به سبب اهمیت آن در زندگی بشر، یكی از مباحث عمده آموزه های قرآنی را تشكیل می دهد؛ زیرا تامین سعادت واقعی انسان در سایه یكتاپرستی و سلامت امور اقتصادی و پرهیز از هرگونه فسادانگیزی است. از نظر اسلام، اقتصاد و ثروت، مایه قوام اجتماعی است. از این رو، تصحیح و اصلاح روابط اقتصادی جامعه، در كنار تصحیح نگرش های اعتقادی در صدر آموزه های آن قرار گرفته است.
در این مقاله گوشه ای از دیدگاه قرآنی نسبت به عدالت اقتصادی ، از زبان قرآن ، بیان می شود .

- مفهوم عدالت اقتصادی قرآنی  ،در چند جمله زیر خلاصه می شود :
1-هرآنچه در زمین است ،  تنها به یك گروه یا طبقه معین اختصاص ندارد و از آنِ همگان است .
2-امكانات و ثروت‌ها نباید تنها در اختیار قدرتمندان و سرمایه‌داران باشد .
3-هیچ‌ یك از افراد جامعه حق ندارند در اموال دیگران تصرف و به حقوق اقتصادی آنها تجاوز كنند .
4-تاکید و تشویق به کار ؛ سربار دیگران شدن و بهره‌مندی نابجا از حقوق دیگر افراد جامعه، ممنوع است
- برخی از آیات مربوط به عدالت اقتصادی :

1-« وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ؛ و زمین را برای مردم نهاد » (الرحمن/ 10)
«أنام» به معناى آفریده‏ ها، اعمّ از جنّ و انس و همه موجودات روى زمین است.(1)
بنابراین، عدالت كامل وقتی محقق می‌شود كه زمینه برای بهره‌برداری عمومی از زمین و مواهب طبیعی آن فراهم شود.


2-« كَیْ لَا یَكُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء مِنكُمْ؛ تا میان توانگران شما دست به دست نگردد. » (حشر / 7)
تفسیر آیه : « دولة » به معناى گردش و دست به دست كردن اموال است.
در قرآن، چهار مرتبه به لزوم پشتیبانى اقتصادى از اهل بیت پیامبر اشاره و به پرداخت بخشى از خمس، فیى‏ء و دیگر درآمدها به آنان تأكید شده است: «و لذى القربى‏»(2)، «و لذى القربى‏»(3)، «و آت ذا القربى حقّه»(4) و «فآت ذا القربى حقّه»(5)
در آیه چهارم سوره حشر براى كسانى كه با پیامبر مخالفت مى‏كنند، عبارتِ «شدید العقاب» آمده است و در این آیه نیز براى افرادى كه ممكن است به تقسیم فیئ توسط پیامبر ایراد بگیرند، عبارتِ «شدید العقاب» آمده است.
در این آیه، ابتدا حكم آمده، «فللّه و للرسول و لذى...» سپس دلیل حكم، «كى لایكون دولة...» و در پایان، توجه به احكام حكومتى پیامبر مطرح شده است.
خداوند براى «ذى القربى» هم مقام معنوى را سفارش كرده «قل لاأسئلكم علیه أجراً الا المودّة فى القربى»(6) و هم پشتوانه اقتصادى را. «ما افاء اللّه... لذى القربى»
گرچه براى تقسیم فیئ‏ در این آیه شش مورد بیان شده، ولى لازم نیست در تمام موارد به طور یكسان تقسیم شود.(7)
فیئ، به شخص رسول خدا (ص) اختصاص ندارد، بلكه براى موقعیّت و مقام و جایگاه اوست و لذا بعد از پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله در اختیار جانشینان بر حق او یعنى اهل بیت‏ است و در زمان غیبت، در اختیار فقهاى عادلِ بى هوى‏ و هوس.
هر كجا با تلاش رزمندگان به غنایم رسیدیم، تنها خمس آن میان شش گروه تقسیم مى‏ شود، چنانكه در آیه 41 سوره انفال آمده است، ولى هر كجا بدون زحمت چیزى بدست آید ، تمامش میان آن شش گروه تقسیم مى‏ شود.(2)

اگر در تمام سطوح مختلف فردی و اجتماعی ، عدالت رعایت گردد آثار و برکات زیادی برای فرد و دیگران در بردارددر حاکمیت اسلامی نباید انحصارات به وجود آید و عده خاصی از مردم تولید، توزیع یا مصرف را با وجود داوطلبان دیگر به خود اختصاص دهند و دیگران را از شرکت در فعالیت های اقتصادی بازدارند، لذا وجود مالیات های اسلامی برای آن است که می تواند مانع انحصار ثروت و گردش آن بین یک عده ثروتمند گردد.


3- "وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَیْنَكُم بِالْبَاطِلِ؛ و اموالتان را میان خودتان به ناروا مخورید". (بقره / 188)
پیام های آیه :
الف- مالكیّت باید از راه صحیح باشد. مانند: حیازت، تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هدیه، امثال آن، ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالكیّت نمى‏ كند. «لا تاكلوا اموال الناس بالباطل»
ب- جامعه در حكم یك پیكر واحد است. «بینكم، اموالكم»
پ- رشوه، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد. «تدلوا بها الى الحكام لتاكوا فریقاً من اموال الناس»
ت- اسلام، مردم را مالك اموالشان مى‏ داند. «اموال الناس»
ث - لغزش‏ هاى آگاهانه خطرناك است. «وانتم تعلمون» (8)


4- « لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَاء نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ؛ برای مردان از آنچه [به اختیار] كسب كرده‌اند بهره‌ای است و برای زنان [نیز] از آنچه [به اختیار] كسب كرده‌اند بهره‌ای است. » (نساء/ 32)
« وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی؛ و اینكه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست. » (نجم / 39)
 بی‌تردید، كاری كه از نظر اقتصادی مفید نیست، ‌ارزش ندارد و نمی‌تواند منشأ حق تلقی شود. از آیات و روایات بسیاری چنان استنباط می‌شود كه كار، منشأ پیدایش حق سهم‌بری است.
خداوند در بیش از دویست مورد ، « عمل » انسان را ملاک شخصیت او آورده است و در هفت مورد ماده «صُنع» را که به معنی صورت دادن کار است بیان فرموده است. حاصل سخن اینکه خداوند، کار و کوشش را ملاک شخصیت آدمی بیان کرده است.همچنین قرآن کریم در آیه های 79 و 80 سوره توبه، آن دسته از انسان ها را که مردمان اهل کار و تلاش را مسخره می کنند، هم ردیف کافران قرار می دهد؛ آنها را فاسق معرفی می کند و از هدایت خویش بی بهره می دارد. این، خود سندی است محکم برای دریافتن میزان اهمیت کار و کوشش نزد خداوند.
خداوند در آیاتی از جمله آیه 53 سوره انفال و 112 سوره نحل و 3 سوره اسراء به نقش عمل و كار در بهره مندی انسان از نعمت های الهی در زمین اشاره می كند و خواهان تلاش و كار مردم می شود تا از نعمت های خدادادی در زمین بهره مند گردند و در آسایش و آرامش زندگی كنند و دغدغه گرسنگی و ناامنی نداشته باشند.
كار و تلاش، دست كم عامل اصلی در فقرزدایی از جوامع بشری است. حتی اگر انسان نخواهد برای آخرت خویش كاری كند و از فواید كار نیك در آخرت بهره مند گردد (غاشیه، آیات 8 تا 16)
با نگاهی به آیه 112 سوره نحل می توان این معنا را به دست آورد كه عملكرد نادرست، موجب فقر و فاقه جوامع بشری می شود چنان كه عمل و كار می تواند درهای نعمت را به سوی انسان و جوامع بشری بگشاید و آنان را به كمال سعادت در دنیا برساند. بنابراین، عدالت اقتصادی به معنای توزیع صحیح درآمدها و جلوگیری از تضییع منافع و حقوق مشروع همه افراد به‌ویژه محرومان است تا فاصله طبقاتی و اختلاف فاحش درآمدها پدید نیاید.

نخستین گام تحقق عدالت ، عدم پیروی از هوای نفس و تاكید بر جهاد و ایثار است .
 اگر همه مردم بر جهاد تاكید كنند عدالت محقق می‌شود .

در پایان ذکر این نکته لازم است که عدالت اقتصادی از منظر قرآن و روایات ، موضوع چندین کتاب و مقاله قرار گرفته است و این وب نوشت تنها گوشه ای از مفاهیم آیات وحی درباره عدالت اقتصادی بود .

--- --- --- ---
پی نوشت ها
1) تفسیر نور ، حجة الاسلام قرائتی.
2)  انفال، 41.
3) حشر، 7.
4) اسراء، 26.
5) روم، 38.
6) شورى، 23.
7) تفسیر احسن‏ الحدیث .
8) تفسیر نور ،حجة الاسلام قرائتی.
9) تفسیر نور ،حجة الاسلام قرائتی.
--- --- --- ---


 25 بهمن 90 - طبقه بندی: معارف قرآن،
فتوبلاگ قرآن صراط نیوز
فتوبلاگ قرآن 2 آذر 90 12:27 ب.ظ
با سلام
مطلب شما در پایگاه خبری تحلیلی صراط نیوز منتشر گردید
آدرس مطلب شما در صراط نیوز:
http://www.seratnews.ir/fa/weblog
یا علی

پاسخ مدیر: با سلام
از حمایتتان از وبلاگ کوچک من متشکرم
باعث افتخار است
یا علی

فتوبلاگ قرآن حرف دل
فتوبلاگ قرآن 24 آبان 90 10:13 ق.ظ
من پرم از حرفهای یک محمد در کویر
من پرم از رازهای سر به مهر یک غدیر
یک علی را میشناسم کاش بشناسد مرا
یک نفر با او بگوید من غلامم او امیر

عید تان مبارک "حرف دل "


پاسخ مدیر: عید ولایت برشما نبز مبارک

فتوبلاگ قرآن خسته
فتوبلاگ قرآن 18 آبان 90 08:20 ب.ظ
این بحثا چه فایده داره ؟ وقتی چندیه هزار میلیارد از پول مردم رو می دزدن و ... اگه این 3000 میلیارد رو بین مردم ایران پخش کنند فقر از بین میره . اون وقت بعضیا مثل شما این مطالب کلیشه ای رو توی وبلاگشون مینویسن . خب الیته فرق وبلاگ با سایت همینه : مطالب کم اهمیت و به درد نخور و درجه 3
فقط متاسفم برای کوته فکری مثل شما ...

پاسخ مدیر: با سلام و احترام به دوست عزیزم
1.ما دشمن یکدیگر نیستیم که اینطوری با هم حرف بزنیم
2.حتی اگه دشمن هم باشیم ، توصیه دین ( همون کلیشه ها در نظر شما ) این هست که محترمانه با هم صحبت کنیم
3.اگر ما قرآن رو و توصیه های اون رو جدی می گرفتیم ، وضعمون خیلی بهتر از اینها بود .
خیلی حرف زیاده اما به همین قدر بسنده می کنم.

ضمنا آیات لکم دینکم ولی دین ، اکثرهم لا یقلون ، اکثرهم لا یعلمون و ... هم در قرآن حکیم آمده است و چه بسا بنده و شما هم جزء همان اکثریت باشیم
در پناه حق

فتوبلاگ قرآن لینک باکس مذهبی
فتوبلاگ قرآن 18 آبان 90 10:14 ق.ظ
سلام
با توجه به این که شما دارنده یک وبلاگ مذهبی هستید از شما دعوت میشود که وبلاگ خود را در لینک باکس مذهبی ((لینکا))
ثبت کنید


با تشکر
مدیر وبلاگ جمع آوری صلوات برای ظهور

پاسخ مدیر: با تشکر

فتوبلاگ قرآن سارا امیدوار
فتوبلاگ قرآن 16 آبان 90 08:54 ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم

«و اذاسَئَلَكَ عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریب اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعان فَلیستَجیبُوالی وَ لیؤمِنُوا بی لَعَلَّهُم یرشُدُون"


[ای پیامبر!] هر گاه بندگان من از تو در مورد من سؤال كردند [بگو] من بسیار نزدیكم، هر گاه كسی مرا بخواند، اجابت می‌كنم پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند». (سوره بقره، آیه 186)


فتوبلاگ قرآن امیدوار
فتوبلاگ قرآن 13 آبان 90 01:20 ب.ظ
زیاد هم مختصر نبود البته آقا مهدی
به امید عدالت

پاسخ مدیر: به امید برقرارکننده عدالت

فتوبلاگ قرآن مهدی
فتوبلاگ قرآن 12 آبان 90 03:46 ب.ظ
درود بر تو . باز هم منم . همیشه به وبلاگ زیبای شما سر می زنم .
این پست هم مثل بقیه مختصر و مفید بود .خیلی عالیه من یکی که اصلا حوصله خوندن مقاله های عریض و طویل رو توی اینترنت ندارم.به نظرمن کارتون حرف نداره.امیدوارم همین طور ادامه بدی.
تا دیدار دیگر بدرود...

پاسخ مدیر: با سلام و احترام
هدف وبلاگ کوچکم رو همین قرار دادم که مطالبی با پشتوانه مستحکم و علمی رو با بیانی تقریبا نو و مختصر بیان کنم البته مقالاتی علمی پژوهشی هم از مجلات معتبر قرار داده ام(اگر تعریف از خود نباشه!) .با تشکر از اینکه همیشه به وبلاگ خادم قرآن سر میزنید

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

این سایت را صفحه خانگی خود كنید ! تماس با مدیر سایت ! اضافه کردن این سایت به علاقه مندیها ! لینک RSS
پژوهشنامه قرآنی آنلاین

«بینات» آیینه قرآن است ؛ همان گونه که خداوند قرآن را هدی للناس قرار داد ، "بینات" نیز علاوه بر حفظ جنبه علمی ، مقالاتی کاربردی و قابل استفاده برای مخاطب عام و خاص ارائه نموده است بعون الله تعالی و علیه التکلان.
وب نوشت "بینات" ارتباطی با نشریه پژوهشی بینات ندارد
                                 انه ولی التوفیق


     سبک زندگی  ازدواج در قرآن
     اعتماد به نفس و قرآن  دلیل تمسخر و توهین مقدسات
     بیداری اسلامی و قرآن  اقتصاد






.: مقالات بیشتر در چه موضوعی باشد؟







 :. حتما از این گالری زیبا بازدید نمایید .:

گالری عکس قرآنی


جستجو توسط گوگل

در كل اینترنت
در این وبلاگ
میان صفحات فارسی


 :. در این گروه ، پژوهش های قرآنی ، پاسخ سوالات از قرآن ، دانلود تلاوت و اذان ، اخبار قرآنی و ... ارائه می شود که به ایمیل شما ارسال می گردد  .:
Google Groups
ایمیل خود را وارد کنید :

 :. ارسال مطالب جدید به ایمیل شما .:
آر اس اس بینات
  • پیشنهاد بینات
  • عترت در قرآن
  • معارف قرآنی
  • نگاه نو
  • پاسخ قرآن